Thailand, van Bangkok naar het zuiden: Hua Hin - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Thailand, van Bangkok naar het zuiden: Hua Hin - Reisverslag uit Hua Hin, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Thailand, van Bangkok naar het zuiden: Hua Hin

Door: Henk de Krulijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

16 Januari 2015 | Thailand, Hua Hin

Soms tref je zo'n deftig nep-hotel, waar aan de buitenkant alles goed geregeld lijkt maar er ergens iets scheef zit en niet klopt. We hebben twee dagen geboekt in het Novotel in Bangkok, als we aankomen komt de portier naar ons toe en zegt dat we weg moeten. Hier geen fietsen! Ik maak hem duidelijk dat we een kamer hebben geboekt en niet van plan zijn om weg te gaan en beginnen de tassen van de fietsen te halen. De portier begint tegen de fietsen te duwen en wappert met z'n handen, weg, weg! Inmiddels komen er gasten aan met taxi's en particuliere auto's. Deuren worden opengehouden, koffers uit de auto's gehaald en door het personeel naar binnen gebracht, er wordt geknikt, gebogen en geglimlacht. Wij sjouwen onze tassen zelf naar binnen en melden ons bij de balie. De portier meldt zich weer met de mededeling dat de fietsen nu toch echt weg moeten, nu meteen! We hebben een kamer geboekt op de executive floor van het Novotel, de twintigste verdieping. Als je weer een keer in Bangkok bent moet je het ook goed doen! We worden alleen wel als melaatsen behandeld. Als we de volgende dag om een uur of vijf uit de stad terugkomen is de kamer niet schoongemaakt en de minibar niet bijgevuld. "Het gebruik van de minibar is gratis en deze wordt elke dag bijgevuld" staat bij de aantrekkelijkheden van de door ons geboekte kamer op de executive floor, je moet alleen niet met een fiets aankomen want dan gelden er heel andere regels. Wat een k hotel! Het ontbijt was wel lekker! Maar op het moment dat de portier in beeld kwam begonnen we allebei spontaan te sissen.

We moeten nog een beetje, of een boel uitzieken en doen het rustig aan. Wel willen we het nationaal museum nog een keer bezoeken. Dat ligt vlak bij het koninklijk paleis. We fietsen er heen, de portier houdt ons tegen. Het museum is vandaag gesloten! Morgen bent u weer van harte welkom. We fietsen via het koninklijk paleis en Chinatown terug en vermaken ons de rest van de middag in de stad.

Als we de volgende morgen in de lift staan op weg naar de balie om uit te checken, stappen er drie wat oudere westerlingen de lift in. Ze zijn er klaar voor! In kaki korte broeken, half hoge gebreide sokken, de voeten in stevige sandalen gestoken, de heren met een ferm geruit overhemd en de dame met een stevige katoenen ecru-kleurige zonnehoed. De zonnebrillen zijn op het voorhoofd geschoven. "Gaat u fietsen?" Vraagt een van de heren in bekakt Engels. We knikken, omdat we allebei moeten lachen durf ik niet te vragen of zij gaan wandelen, ze zien er zo jaren vijftig uit, alsof je naar een stukje zwart-wit film zit te kijken.

Wij gaan verder vanaf Bangkok naar het zuiden op weg naar Petchaburi en Hua Hin de koninklijke badplaats. Dat stuk in ongeveer tweehonderd kilometer. Het fietsen gaat de eerste dag nog wat moeizaam, de koorts is niet helemaal weg, de verkoudheid loopt weliswaar op z'n eind maar is toch nog irritant en m'n heup doet nog steeds pijn. Yvonne haar verkoudheid is zo goed als over. Het stuk naar Hua Hin doen we in drie dagen. Elke dag gaat het beter en als we in Hua Hin aankomen fietsen we weer als van ouds. De fysieke ellende is voorbij. We fietsen langs de kust van de Golf van Thailand, een onderdeel van de Zuid-Chinese zee. De tweede dag vanaf Bangkok slapen in een resort aan het strand van Petchaburi met onze voeten bijna in het zand. Inmiddels zijn we in Hua Hin en hebben een kamer in een guesthouse dat op een pier is gebouwd. De branding loopt tot onder de kamervloer. Het is alsof we in een strandhuisje slapen. Wel een heel klein strandhuisje, want de kamers zijn niet groot. Maar toch . . . heerlijk!

• 16 Januari 2015 - 18:34

Magda:

Wat een heerlijk verhaal en wat een mooie foto's.
    Tis toch wel erg dat je op je "uiterlijk " wordt afgerekend.
    Lieve groetjes,Magda

• 16 Januari 2015 - 19:05

Louise:

Heerlijk geschreven Paps! En fijn dat jullie weer het Haantje zijn! Liefs en kussen

• 16 Januari 2015 - 20:39

Mart:

Geweldig te horen dat alle ledematen, scharnieren en ingewanden weer op orde zijn. Was toch wel even goed schrikken geweest. Het ging ook gewoon allemaal veel te goed. De route was mooi, het weer was prachtig, de wegen begaanbaar enz. BKK en Hua Hin komen me bekend voor, alleen behoorden wij tot de categorie die wel vriendelijk welkom werden geheten, maar ja, wij waren tenslotte nier op de fiets. Nog een fantastische en veilige voortzetting gewenst.

• 16 Januari 2015 - 23:58

Garry:

Gelukkig dat het een stuk beter met jullie gaat. Nu kunnen jullie de reis weer voortzetten en van de mooie dingen genieten. Veel fietsplezier!
    Groeten Piet en Garry

• 17 Januari 2015 - 01:15

Petra:

Fijn dat alles weer naar behoren werkt, kunnen jullie je weer concentreren op het grote genieten! Wat een leuk verslag en mooie foto's!! xx

• 17 Januari 2015 - 12:45

Renate:

Nou,dat is me toch ook wat. We hebben het tot nu toe nog niet beleefd, alleen gehoord. Maak er een mooie klachtbrief van naar de directie van Novotel Thailand. en waarschijnlijk krijg je een gratis overnachting, tijd genoeg ;-)
    Nu nog helemaal herstellen en mooi genieten van de prachtige stranden
    Veel plezier
    Renate

• 18 Januari 2015 - 19:32

Lucienne:

Fijn dat jullie weer opgeknapt zijn. Maar jammer dat jullie nu toch het museum in Bangkok gemist hebben, daar hadden jullie je toch erg op verheugd.
    Henk je verslagen lezen weel beeldend. Ik voel gewoon die portier en jullie reactie!!!! En dan die 'wandelaars'!
    De foto's van het paleis herkende ik meteen weer en de skyline van Bangkok. Wat een enorme stad is het ook. Hebben jullie er lekker op straat gegeten? Ook nog insecten en kakkerlakken geproefd?? Ik toen liever niet. Toch het voedsel van de toekomst. Liefs en fijne reis verder.