Thailand, van het noorden naar Bangkok - Reisverslag uit Thoen, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Thailand, van het noorden naar Bangkok - Reisverslag uit Thoen, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Thailand, van het noorden naar Bangkok

Door: Henk de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

01 Januari 2015 | Thailand, Thoen

In Chiang Mai vinden we onderdak in het hotel waar onze spullen in de luggage room op ons staan te wachten. Volgens de boekingsites is er geen plaats, "het door u gekozen hotel is uitverkocht" maar na een mailtje naar de "staff" van het hotel krijg ik bericht dat we hartelijk welkom zijn er een kamer voor ons wordt vrijgehouden. Het pakketje uit Nederland ligt voor ons klaar en na de koffie kan ik alles op de fietsen monteren. Alsof er niets gebeurd is fietsen we de volgende morgen met elk vier tassen weg uit Chiang Mai richting het ruim achthonderd kilometer zuidelijk gelegen Bangkok.

De eerste stop is Lamphun, de stad is in het jaar 660 gesticht als hoofdstad van het Monrijk Haripunchai. Het koninkrijk heeft het 600 jaar volgehouden tot het in 1281 werd veroverd door weer een nieuwe heerser, koning Mengrai die de volgende dynastie vestigde. Twee van de tempels in de stad behoren tot de mooiste van het noorden van Thailand. De meest beroemde tempel is de Wat Phra That Haripunchai gesticht in de twaalfde eeuw. De vijftig meter hoge Chedi, dat is een bouwwerk op het tempelterrein in de vorm van een klok, is van onder tot boven verguld en schittert in de zon. Er komen veel mensen naar de tempel. Het is er druk, maar er staan meer mensen voor het winkeltje waar je ijsjes kunt kopen dan bij de tempel zelf. Na wat zoeken in de stad vinden we een keurig hotel, geleid door een Thaise mevrouw die Amerikaans Engels spreekt. Ik vraag haar of ze Amerikaanse is, maar ze heeft als kind in Amerika gewoond en is daar op school geweest. We bekijken de stad, bezoeken de beroemde tempel en eten 's avonds aan de rivier. De volgende ochtend vertrekken we weer vroeg richting Ban Hong en zijn benieuwd of we daar een slaapplaats kunnen vinden.

Het is bijna nieuwjaar, het Boeddhistische jaar 2558 en dat wordt in Thailand uitbundig gevierd, een ieder die het zich kan veroorloven is op pad. Alle goedkope hotels zijn volgeboekt. Maar ook de wat duurdere onderkomens zitten vol. Mensen uit Bangkok gaan naar het noorden, Chiang Mai en Chiang Rai zijn geliefde plaatsen. Alle hotels en resorts tussen Bangkok en de noordelijke steden hebben het druk. Maar we vinden tot nu toe redelijk eenvoudig een onderkomen. In Ban Hong vinden we een eenvoudig maar geriefelijk onderkomen voor het geringe bedrag van 390 Bath betrekken we een keurige kamer met een terrasje, airco en koelkast. Het restaurant bevindt zich aan de overkant van de weg en serveert een fantastische baars. Allebei krijgen we een vis voorgeschoteld die royaal over het bord hangt. De gasten zingen luidkeels de karaoke teksten mee en de serveerster met een tatoe op één van haar borsten serveert uitbundig de fles Chiangmai bier leeg terwijl ze naast me aan de tafel plaats neemt. Kortom een heerlijke namiddag.

Toch zit het ons niet lekker, het gevoel klopt niet. Wij fietsen met z'n tweeën door het noorden van Thailand, het weer zit mee, de omgeving is fantastisch, de mensen zijn bijzonder aardig en we kletsen met iedereen die we tegenkomen. Maar we praten ook bijna elke dag over de vrienden die het laatste jaar zijn overleden. Het waren er te veel in te korte tijd, we hebben er moeite mee en moeten er steeds aan denken. Maar ze verdienen het dat aan hen wordt gedacht.

Op de laatste dag van het oude jaar vinden we achter een nieuwbouw vlak voor de stad Li een slaapplaats in een nieuw gebouwd resort. Mooie nieuwe huisjes. We kopen een biertje in het winkeltje even verderop langs de weg. De bazin kookt voor ons en heeft vanmorgen ook het ontbijt verzorgd. Voor beide maaltijden hoeven we niets te betalen. Ze biedt ons de maaltijden aan. Bijzonder! De karaoke doet buiten tot 's nachts drie uur zijn best maar we hebben de oorstoppers niet voor niets meegenomen. Middernacht hebben we niet gehaald, we zijn moe en liggen om tien uur op bed. De weg naar het zuiden gaat over nog een bergrug naar de stad Thoen waarvan we vandaag, nieuwjaarsdag de tweede en zwaarste etappe hebben gefietst. Een mooie tocht van vijfenvijftig kilometer door de bergen met indrukwekkende haarspeldbochten. Maar nu is het voorlopig ook gedaan met de bergen en wordt het landschap rustiger maar ook saaier.

Vanuit een rustig het nieuwe jaar 2558 vierend Thailand wensen we iedereen in Nederland, Curaçao, België, Zwitserland en Portugal een goed en gezond nieuwjaar. We denken aan jullie!

• 01 Januari 2015 - 11:52

Renate:

Fijn, dat het zo mee zit. Gelukkig nieuwjaar!
    Wellicht ligt ons westerse denkwijze jullie dwars. Het gaat even allemaal voor de wind, dat kan tóch niet zo maar waar zijn. Wel, vandaag is het zo, je leeft in het Nu en nu klopt het allemaal.
    Heerlijk op de fiets naar het Zuiden peddelen, lieve mensen, behagelijke temperatuur. Ben even jaloers, we hebben heel gezellig oud en nieuw gevierd met een 3 tal vriendenstellen en het werd ongekend laat. Nu een beetje brak. En als ik dan aan denk, om nu in Thailand te fiesten, nou krijg er energie van.
    Fijne dag en een goed onderkomen voor de nacht
    Groet Renate

• 01 Januari 2015 - 12:47

Magda:

En ik denk aan jullie. Live Life

• 01 Januari 2015 - 12:49

Magda:

En ik denk aan jullie. Live life

• 01 Januari 2015 - 12:52

Petra:

Heerlijk dat alles een beetje mee zit! En natuurlijk praten jullie veel over de dierbaren die jullie in korte tijd verloren zijn. Koester de herinneringen, maar geniet ook van het heden in het prachtige Thailand. Ze zouden niet anders gewild hebben! Ik denk aan jullie xx

• 01 Januari 2015 - 13:20

Ab Eggink:

Nu met alle ballast weer bij jullie zowel voor en achter je,geniet ervan en maak ook weer wat moois van dit nieuwe jaar

• 01 Januari 2015 - 17:56

Ed Bergshoeff:

Eindelijk 1 jan. goede voornemen jullie verslagen gelezen indrukwekkend en bijzonder,
    wens jullie een voorspoedige en bijzondere reis toe!
    Ben best wel geinteresseerd hoe het verder gaat.maar ik weet van mezelf dat ik niet dagelijks kijk
    maar daarom niet minder belangstellend nog maals goede reis,en totziens!
    edbergshoeff

• 01 Januari 2015 - 21:53

Garry:

Wat een fijne reis hebben jullie dit keer, geniet er maar van want het is allemaal heel bijzonder wat jullie bezoeken en meemaken.
    Wij wensen jullie een gezond en voorspoedig nieuwjaar toe.
    Groeten Piet en Garry