Thailand, terug naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Thailand, terug naar Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Thailand, terug naar Chiang Mai

Door: Henk de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

27 December 2014 | Thailand, Chiang Mai

In Phayao en in bijzonder langs de oever van het meer van Phayao is het donderdag 25 december van jaar 2557 volgens de Boeddistische jaartelling de eerste dag van het bloemenfestival. 24 december was het nationale schoonmaakdag. Overal hangen grote borden waarop de schoonmaakdag staat aangekondigd. Op weg naar de stad kwamen we schoonmaakploegen tegen gewapend met dozen en vuilzakken die de rotzooi langs de wegen en straten opruimden. De bloemenparade zou om half vijf beginnen, de straat langs het meer wordt afgezet en op het grote feestterrein worden de versierde stoeltjes voor de genodigden klaargezet. Om halfzes komt er uiteindelijk wat beweging in en horen we muziek. De parade wordt voorafgegaan door versierde riksja's waarin per riksja twee schattig opgedofte meisjes midden tussen een zee van bloemen zitten. Vervolgens een heuse Thaise drumband en dan de werkelijke parade. Met bloemen versierde meisjes en jongens in de klederdracht, althans volgens de organisatoren van het bloemenfestival, van verschillende landen. Het ziet er allemaal prachtig uit. De optocht loopt volledig vast omdat er voor iedereen die een foto wil maken gestopt wordt en men er even helemaal voor gaat staan om zo voordelig mogelijk op de foto te komen. Iedereen is vrolijk en het ziet er werkelijk prachtig uit. Wat organisatie betreft doet het ons sterk denken aan ons eigen bloemencorso, er vallen grote "gaten" tussen de verschillende groepen deelnemers en als ook de dames van de organisatie samen met de deelnemers op de foto gaan is er geen houden meer aan. De hele weg staat vol met bloemen versierde meisjes en jongens en ze kunnen geen kant meer op. Omdraaien allemaal en naar het feestterrein! Waar vervolgens niemand weet waar hij moet gaan staan dus wordt het een vrolijke gekleurde menigte. De feestverlichting langs het meer gaat aan en de avond eindigt met vuurwerk dat wij zien vanuit onze hotelkamer op de tiende verdieping, want we gaan vroeg naar bed, morgen een zware dag.

De rit naar Chiang Mai vanaf Phayao is ruim honderdvijftig kilometer. De eerste dag moeten we twee maal een bergrug over de eerste is duizend meter en de tweede bijna zevenhonderd meter hoog. Als we denken dat we er zo'n beetje zijn golft het landschap toch nog door tot het einde van weg nummer 120. Tachtig meter omlaag en weer tachtig meter omhoog. We zijn om acht uur vertrokken en hebben het om een uur of drie wel gehad. Maar we zijn er nog niet. De slaapplaats die we in gedachte hadden is er niet. Uiteindelijk worden we door een aardige meneer met een brommer afgeleverd bij een klein resort waar echt alles tot in de puntjes is geregeld en geleid wordt door uitsluitend vrouwen. Een goed georganiseerd complex midden in het absolute niets. Er is bier, niet onbelangrijk, er wordt eten voor ons klaargemaakt en ook op de kamer werkt alles, dus kan er warm worden gedoucht en de bezweette kleren kunnen worden gewassen. De volgende morgen wordt er ontbijt gemaakt, wat in Thailand overigens hetzelfde is als de middag- of de avondmaaltijd. Wij krijgen gebakken rijst, op verzoek van Yvonne niet met varkensvlees, soep, fruit, salade en iets zoets. We nemen afscheid van de vrouwen en gaan op pad voor de tweede etappe door de bergen.

De berg waar we overheen moeten is iets hoger dan gisteren, uiteindelijk duizenddertig meter. Ons idee was om halverwege te stoppen en het resterende deel naar Chiang Mai zondag te doen. Maar we kunnen het resort niet vinden en echt niemand kan ons helpen. Uiteindelijk belanden we bij de politiepost, de dienstdoende agent woont in een wel zeer eenvoudig huisje achter de politiepost. Ik stoor hem bij de maaltijd maar hij wil ons absoluut helpen. Hij loopt in zijn (politie) hemd en gespt snel nog even zijn riem met pistool om. Vervolgens gaat hij bellen en informeren bij de buren. Maar echt niemand weet waar het "Happy House Adventure Land" is, maar wie boekt er ook iets met zo'n naam. Het is acht kilometer verderop, berg op en berg af, nee waarschijnlijk vier kilometer verderop, berg op en bergaf, nee het ligt zeker twintig kilometer verderop! We zijn inmiddels bijna in Chiang Mai en het is bijna vijf uur. Aan de overkant van de weg zien we een deftig uitziend resort en er is plaats in de herberg. Voor vandaag vinden we het mooi geweest. Het resort is van alle gemakken voorzien. We drinken een biertje en bestellen eten dat op de kamer wordt gebracht en we op ons terrasje kunnen opeten.

Morgen dus een makkelijk dagje. Het hotel heeft gemaild dat het pakje uit Nederland is ontvangen en voor ons klaar ligt in de "luggage room" bij de door ons achtergelaten bagage. Dus ik kan de voordragers monteren en hebben we de rest van de dag vrij. Ons rondje door het noorden tot aan de grens met Myanmar zit er dus op en we zijn een beetje trots op ons zelf dat we echt alles wat we wilden fietsen ook hebben gefietst inclusief de laatste twee dagen door de bergen. Nu wacht de tocht via de oude hoofdsteden van Siam naar Bangkok. Mét volledige bagage, dus vier tassen op elke fiets.

• 27 December 2014 - 18:14

Hoi Globetrotters,

• 28 December 2014 - 14:59

Mart:

Hoi Globetrotters,
    Ontzettend fijn dat dit eerste gedeelte zonder noemenswaardige incidenten en met prima weer is verlopen. Aan de foto's te zien bevinden jullie je daar in een prachtige omgeving. Wees blij dat je nu niet in het zuiden van Thailand bent, want daar is een enorme wateroverlast door overvloedige regenval. Dat verhaal kennen jullie al van voorgaande reizen. Veel fietsplezier en maak er iets leuks van met Nieuwjaar. Groetjes Mart

• 28 December 2014 - 18:50

Lucienne Aster:

Ben heel benieuwd of het pakje echt is aangekomen met de juiste onderdelen. De crematie van de monnik leek mij wel indrukwekkend. In India hebben wij zo'n doorlopende crematie gezien aan de Euphraat (of was het de Tigris?). Vonden we toen heel indrukwekkend, vooral omdat nadat de overgebleven asresten in de rivier waren geveegd er nog geen 50m verderop de was werd gedaan en men zich daar waste. Hoezo hygiëne? De kerstdagen waren hier gezellig en nu op naar oud en nieuw. In het oosten was er even sneeuw en ja hoor al twee dagen ervoor waren de diensttijden van het openbaar vervoer aangepast!! Zo helemaal Nederland.Heb het goed het leuk om jullie verslagen te lezen. Liefs. Dikke kus

• 31 December 2014 - 08:55

Alex En Anna:

Met veel plezier lezen we over jullie reiservaringen en genieten we van de mooie foto"s
    We wensen jullie naast een mooie en voorspoedige tocht een heel goed 2015 toe. Geluk en voorspoed in goede gezondheid.