Fietsen door Indonesië, slot - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Fietsen door Indonesië, slot - Reisverslag uit Medan, Indonesië van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Fietsen door Indonesië, slot

Door: Henkdekruijf Krijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

09 Maart 2013 | Indonesië, Medan

De laatste dagen in Medan, Sumatra Indonesië. We hebben onze intrek genomen in het Marriott hotel en zijn net terug van de fietsenwinkel waar onze fietsen zijn ingepakt. De fietsen zijn hier kleiner, dus de dozen waarin ze verpakt zijn ook. Uiteindelijk lukt het om onze grote fietsen in de kleine dozen te krijgen. Het voor- en achterwiel gaan eruit, pedalen eraf, het zadel met de zadelpen wordt verwijderd, de voorbagagedrager en het stuur gaan eraf en het stuur wordt met tiereps aan het frame vastgezet. En zo past de fiets, of wat daar van over is een doos waar een Indonesische fiets in heeft gezeten. Vervolgens gaan alle verwijderde onderdelen er bij en wordt de doos dichtgeplakt. We zijn met z'n drieën vijf kwartier bezig geweest om de twee fietsen in te pakken. Dat wordt op Schiphol nog een hele toer om ze weer in elkaar te zetten. Het meisje achter de kassa belt een taxi om ons met de dozen terug te brengen naar het hotel. Er rijden hier alleen maar hele grote auto's waar de hele familie makkelijk in past, maar voor ons komt er een klein model taxie voorrijden, waarschijnlijk de enige in Medan, waar de fietsdozen hoe klein deze nu ook zijn niet inpassen. Er wordt een becak (een gemotoriseerde riksja) aangehouden waar met enige moeite de fietsdozen in worden geladen en die achter de taxie aanrijdt in een kleine optocht naar het hotel. We worden morgen met de auto van het hotel naar het vliegveld gereden. Om tien voor vier vertrekt het vliegtuig naar Kuala Lumpur.

De laatste dagen in Medan, het is erg warm. 's Avonds eten we in de stad bij Tip Top en fietsen dan weer terug naar het hotel. We hebben inmiddels meer dan honderd kilometer door Medan gefietst en alles bekeken wat we wilden bekijken. De zoektocht naar whisky heeft geen resultaat opgeleverd. Wel hebben we genoeg tijd gehad om uitgebreid de afgelopen drie maanden fietsen door Indonesië door te nemen.

Het is geen fietsland. De natuur is vaak overweldigend mooi en indrukwekkend, maar op Sumatra zijn grote stukken eigenlijk niet te fietsen, of je moet dagen achter elkaar genoegen nemen met een slaapplaats bij één van de benzinestations die dag en nacht open zijn en waar slaapplaatsen zijn ingericht, waar je je overigens niet te veel van moet voorstellen. Meestal grote bedden van bamboe waar tien of meer mensen op kunnen liggen, je kunt je wassen bij de wasplaats van de moskee die ook bij elk benzinestation zijn. De wegen zijn op veel plaatsen erg slecht, grote gaten, volledig weggereden asfalt, ingestorte bruggen, modder en stenen over de wegen door de hevige regenval. De wegen door de bergen zijn grillig, soms te doen, maar vaak erg steile stukken en niet dertig of veertig kilometer maar honderden kilometers. Dat zijn dagen en dagen fietsen.

Java is een verhaal apart: alles is overvol, de wegen, de steden, de straten. Het hele land is verpest doordat er geen of geen goede vuilophaal en verwerking is. Overal, in de steden, langs de wegen of midden in de natuur liggen tonnen en tonnen afval. Het wordt niet opgeruimd, alles verrot snel in deze hitte en dus stinkt het en trekt ratten aan. Overal op straat doodgereden ratten. Ook bij het deftige Marriott hotel waar we nu verblijven, in de stegen rondom het hotel liggen de dode ratten platgereden op het asfalt. In welke stad je ook stopt het is bijna overal een zooitje, afbraak naast nieuwbouw, bijna nergens stoepen, als het regent lopen bijna overal binnen de kortste tijd de straten en wegen onder water, stegen met piepkleine houten huizen zonder WC en naast rijkdom, heel veel armoe en mensen die helemaal niets hebben. We hebben veertienhonderd kilometer over Java gefietst en eigenlijk nergens zou je langer dan een dag willen blijven. Natuurlijk Yogyakarta, de Borobudur en Prambanan tempel zijn het bezichtigen waard en daar zijn de toeristen dan ook te vinden, maar op de rest van onze veertienhonderd kilometer lange tocht over Java hebben we geen toerist meer gezien. En wat hebben ze er ook te zoeken!

Bali is mooi en wél aardig om overheen te fietsen. Maar Bali is maar een klein eiland. We hebben vierhonderd kilometer op Bali gefietst en het helemaal gezien, het bergland in centraal Bali, het toeristische zuiden en de kuststreken in het oosten en noorden.

Drie maanden fietsen en rondtrekken door Indonesië, over Bali, Java en Sumatra was een inspannende reis waar we ons hebben verwonderd maar ook hebben geërgerd aan de mentaliteit. Waarom pikt men het dat de wegen zo slecht zijn, het enorme verschil tussen arm en rijk, waarom flikkert iedereen alles op straat maar staat wel de hele dag zijn huis en stoepje te vegen. Indonesië heeft veel te danken aan Sumatra, de grondstoffen, alle olie en gas komen er vandaan, de landbouw. Maar het is het stuk van Indonesië met de slechtste infrastructuur, tien keer per dag valt de stroom uit, bijna alle wat grotere bedrijven hebben een noodaggregaat en het wegennet is nog uit de tijd van de Nederlanders. Er is nog veel te doen in dit enorme land. Wij wensen ze er veel sterkte bij.

Leuke woorden in het Indonesisch die uit de Nederlandse tijd stammen: bengkel knalpot, werkplaats voor uitlaatservice, bengkel doorsmeer waar je olie kunt verversen. De post is "poskantoor" en een auto is een mobiel, zonder "auto". Een ticket voor de boot koop je bij een "loket" je parkeert je auto bij het bordje "parkir", een reservering is een "reservasie" en je droogt je af met een "handuk".

We gaan onze tassen pakken, nog één nachtje slapen en nog zeker drie keer zingen alle imams rond het hotel hun verzen en roepen op tot gebed, maar dan gaan we toch echt weer naar huis. Het is mooi geweest.

• 09 Maart 2013 - 11:51

Garry En Piet:

Wat hebben jullie een doorzettingsvermogen, om deze reis helemaal af te maken is dat wel nodig. Wij vinden het geweldig wat jullie hebben gepresteerd en ook nog de tijd hebben genomen om zo regelmatig verslag te doen van deze reis. Wij wensen jullie een goede terugreis toe,zonder problemen met het uitpakken van de fietsen (dat de onderdelen er nu allemaal in blijven zitten). Maar het gaat ook vaak goed dat is een geruststellende gedachte. Welkom thuis in Voorhout.

• 09 Maart 2013 - 16:44

Wil:

Beste Yvonne en Henk,
    Ik heb genoten van jullie verslagen. Goede terugreis. Snel tot ziens.

• 09 Maart 2013 - 16:53

Renate De Jong:

Welkom bijna thuis,
    Jullie komen terug met zo'n hoop aan ervaring, tegenslagen gepareerd. Ook zijn deze soms naar en vervelend. Beschouw het als de verdieping opgezocht en ook weer gevonden. Chapeau!
    Henk, met plezier lees ik jullie verslagen en ben dankbaar dat je eerlijk en relativerend schrijft. Een gave, oprechtheid. Zelf ben ik ook altijd eerlijk als het tegenzit, want dat hoortgewoon bij reizen en avontuur!
    Goede vlucht en wel thuis

Renate

• 09 Maart 2013 - 21:49

Louise:

Eerlijk en oprecht! Ja, dat is mijn vader wel.. niet iedereen weet dat altijd te waarderen... Maar jij, Renate, gelukkig wel! Ik trouwens ook, en maak dan ook dagelijks dankbaar gebruik van deze 'erfenis'.. Ook dat wordt mij niet altijd in dank afgenomen, maar ik kan dan in ieder geval wel zeggen dat ik eerlijk was. En daar hou ik van, en daarom hou ik ook zo van mijn vader.

Maar ik hou natuurlijk ook van mijn moeder. Omdat ze soms zo lekker kan mopperen en desondanks door gaat. En dat met reuma en zonder sigaretten, dat verdiend toch op zijn minst een lintje..

Paps en Mams ik ben weer trots op jullie!! En kom nu maar weer lekker terug naar Nederland.

Tot volgende week!!!

• 10 Maart 2013 - 15:15

Egginkjes:

wELKOM THUIS GLOBETROTTERS

• 11 Maart 2013 - 21:13

Trees :

Ik heb genoten van jullie verslagen en heb heel veel bewondering voor jullie doorzettingsvermogen en opportunisme!!
    Hele goede reis en welkom in Nederland!!
    P.S> Louise: neem warme jassen mee..... :-)

• 13 Maart 2013 - 10:26

Lucienne Aster:

Fijn dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen. Jullie kunnen terugzien op een avontuurlijke en verrassende reis. Ik heb genoten van jullie verslagen. En omdat ik binnenkort ook die kant op ga veel aan de info gehad. Maar hoor graag jullie tips!!!
    Liefs,
    Lucienne

Verslag uit: Indonesië, Medan

Fietsen door Indonesië, van Bali naar Medan

Van Thailand via Cambodja, Vietnam, Laos, Myanmar (Birma) Maleisië en Singapore naar de Indonesische Archipel.

Op deze derde reis naar Zuidoost-Azië gaan we naar Indonesië. We hebben er lang over nagedacht, mede door het feit dat buiten de bekende regio’s en eilanden er niets te vinden is van andere reizigers die een aantal maanden per fiets over de Indonesische eilanden zijn getrokken, het ten sterkste wordt afgeraden en er nogal wat natuurgeweld voorkomt in de vorm van aardbevingen en aardverschuivingen, vulkaanuitbarstingen, hevige regenval, modderstromen en tsunamies. Maar we gaan het toch doen. We willen op Bali starten, daar acclimatiseren, Bali verkennen en vervolgens met de ferry naar Java, een bijzonder eiland, ruim 3 maal zo groot als Nederland en ongeveer 114 miljoen inwoners. We reizen van oost naar west over Java en vervolgen onze reis op Sumatra met 470.000 km2 en 45 miljoen inwoners één van de grootste eilanden ter wereld. Als alles goed gaat vliegen we vanaf Medan de hoofdstad van Sumatra in maart 2013 terug naar huis.

Dat is het plan. Het gaat ongetwijfeld weer een enerverende en indrukwekkende reis worden, maar voorlopig is het doel om alle voorbereidingen te treffen en daar ben ik nog wel even zoet mee.