Van Phan Rang naar Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Van Phan Rang naar Nha Trang - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Van Phan Rang naar Nha Trang

Door: henkdekruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

04 Januari 2010 | Vietnam, Nha Trang

We fietsen Phan Rang uit, de wind is niet gaan liggen maar wordt een ware storm. Strak blauwe lucht met kleine wolkjes tegen de bergen. Het lijkt alsof we in een enorm trekgat zitten met links en recht bergen en de weg slingert zich er tussen door. De laatste vijftien kilometer naar Cam Ranh neemt de wind af. Het is wel weer een mooi landschap waar we doorheen fietsen. Plantages met coccuspalmen, bergen op de achtergrond hier en daar een boeddhistische tempel tussen de palmen. Om 13:30 uur zijn we in Cam Rahn, we besluiten om morgen naar Nha Trang te gaan, vannacht blijven we hier. We vinden weer een oude glorie hotel met royale jaren zestig kamers met twee bedden, kasten een zitje, bureau en een grote badkamer. Het bad heeft geen aansluiting op het riool en het water stroomt vanuit het bad zo de de badkamer in en binnen een paar minuten staat de hele badkamer onder water met de WC als een eilandje er middenin. Cam Rahn is een voormalige Amerikaanse marinebasis van 1964 tot 1973, ik denk dat ons hotel uit die tijd stamt en er daarna niet veel meer aan is veranderd.

Morgen gaan we naar Nha Trang en dan gaan we ook maar eens het vervolg van onze reis bekijken. We willen een paar dagen in Nha Trang blijven de historische stad Hôi An bezoeken en de voormalige hoofdstad van het keizerrijk Vietnam Hué, vervolgens door Laos en weer terug naar Thailand. We zouden ook een stuk met de bus kunnen doen daar winnen we een paar dagen mee.

Nha Trang is de hoofdplaats van de provincie Khánh Hòa en telt ongeveer 520.000 inwoners De stad leeft van toerisme en visserij. Het grootste deel van de bevolking is boeddhistisch. In de stad staat de Thap Ba Cham Tempel, gewijd aan de Boeddhistische priester Ponagar en de Long Son Pagode met de prachtige 14 meter hoge witte Boeddha. Dit is deels een monument opgericht voor een aantal monniken die zichzelf verbrand hebben als protest tegen het Diem regime. De stad is echt prachtig gelegen met een vijf kilometer lange boulevard omzoomt door palmen langs een wit strand aan een azuur blauwe zee met aan de horizon bergen en witte rotsachtige eilandjes. Luxe strandtenten met restaurants en zwembaden. Een wijntje kost hier op het strand net zo veel als een nacht in een hotel of een complete maaltijd voor twee personen in de provincie.

We besluiten om een stuk met de bus te doen. We gaan morgenavond met de nachtbus van Nha Trang naar Hôi An, ongeveer 500 kilometer. Anders hebben we weinig tijd om interessante plaatsen in Vietnam en Laos te bezoeken. We kopen kaartjes voor de bus en betalen apart voor de fietsen. We worden morgenavond om 18:30 uur bij het hotel opgehaald. Tot die tijd zijn we toerist onder de toeristen bezoeken de stad, fietsen een stuk in de omgeving, vermaken ons aan het strand en eten heerlijk.

Hendrik

Hallo, Welkom op henkdekruijf.waarbenjij.nu. Fietsen is een inspannende maar ook een leuke en interessante manier van reizen. Je bent verplicht om de tijd te nemen, want fietsen gaat niet snel en al helemaal niet als je vijftien tot twintig kilo bagage mee moet zeulen. En inspannend, ja dat is het vaak, heuvels, bergen, regen, kou of hitte als je op weg bent kun je niet stoppen omdat het weer of landschap je niet aanstaat. Maar het wordt altijd beter: de bergen houden een keer op, het regent maar zelden dagen achter elkaar en de zon gaat echt weer schijnen. Elke keer als je ergens aankomt is het weer spannend: er moet een slaapplaats worden gevonden en gegeten, altijd is er wel wat te wassen of moet er iets gerepareerd worden en er is geen mecanicien die je fiets schoonmaakt je versnelling bijstelt en de banden op spanning brengten en ook geen soigneur om je benen te masseren. Maar wat is het, waarom doe je het? Is het de uitdaging, de zucht naar het onbekende, de heroïek, mensen ontmoeten, steden en andere landen ontdekken, genieten van een landschap? Het is alles bij elkaar en van alles wat. Het geeft absoluut een kick om na 3.500 kilometer Istanbul binnen te fietsen, of de witte regeringsgebouwen van Budapest te zien liggen als je langs de Donau de stad in komt of naar Parijs fietsen en nonchalant je fiets tegen de Eifeltoren parkeren of tegen het hek van de Sint Pieter in Rome of de Alpen afdalen en met grote vaart Italië binnen komen fietsen en wat dacht je er van om in Cambodja op je eigen fiets de tempels van Angkor te bezoeken of dwars door Ho Chi Minh City, Phnom Pehn of Bangkok te fietsen. Hopelijk geniet je net zo van onze reisverhalen als wij van het fietsen genieten en mocht je op- of aanmerkingen of vragen hebben dan hoor ik dat graag. Veel lees en kijk plezier. Henk de Kruijf