Van Kropswolde naar Zwolle - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Van Kropswolde naar Zwolle - Reisverslag uit Zwolle, Nederland van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Van Kropswolde naar Zwolle

Door: Henk de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

10 Augustus 2021 | Nederland, Zwolle

Helicopters boven kampeerterrein Meerwijck, politieauto’s rijden rond, sirenes aan, ziekenauto’s rijden af en aan, ook de brandweer is aanwezig. Wij zitten voor ons Tiny house en vragen ons af wat er aan de hand is. Op de radio horen wij dat er op het Zuidlaardermeer bij Kropswolde een motorboot is ontploft, de mensen zaten op camping Meerwijck waar wij ons Tiny house voor twee nachten hebben gehuurd. Er zijn zes zwaargewonden één meisje van vijf uit Sappemeer is inmiddels overleden. Wonderlijk maar niemand heeft het erover. Het campingleven gaat gewoon door, het animatieteam rijdt vrolijk rond, meezingers schallen uit de luidsprekers. Het restaurant is open voor de vette lunch en iedereen vermaakt zich prima.

Wij vertrekken zes augustus via het dorpje Loon naar Assen. We hebben de regenkleding maar gelijk aangedaan er worden flinke buien verwacht, de wind waait onbarmhartig hard en voor de zoveelste dag volle kracht tegen. We kunnen wat moeilijk de juiste weg vinden, ondertussen begint het te regenen en dat houdt tot aan het begin van de middag niet meer op.

Van Lennep en Van Hogendorp liepen op zaterdag 28 juni dezelfde route die wij nu fietsen. En omdat zij precies een maand onderweg zijn (ze vertrokken 28 mei) telden zij volgens Van Lennep “hun uitgaven op”. In Zuidlaren dronken zij koffie en wandelden verder naar Loon. Van Lennep schrijft: ”erg mooi en bevallig was het gehucht Loon, dat twee uur van Zuidlaren ligt. Daar gingen wij een kroegje binnen dat net als de andere huizen uit allerlei materiaal opgebouwd was. Een oude toverheks wachtte ons op bij een blakend vuur. Haar taal was onverstaanbaar en zij zelf het levende zinnebeeld van morsigheid. De melk diende zij op in glazen die zij met haar vuile handen had afgespoeld. Tegelijkertijd pikte boven ons hoofd een massa kippen op de zolder graan en maakte zoveel lawaai dat de vrouw het nodig vond voortdurend met een stok tegen de zolder te slaan om ze stil te krijgen” (dit kroegje was het café Boes. In dit zelfde pand is nu de herberg Van Loon gevestigd) na dit bezoek liepen zij door naar Assen. Ook onze dag eindigde in Assen in B&B In De Kloosterhof gevestigd in een monumentaal pand op de Brink naast het Drents Museum. We krijgen een grote kale kamer met een enorm hoog plafond, waar zelfs geen haakje is om iets op te hangen of plank om iets op te leggen. Daar komen wij aan met ieder vier tassen en een stuurtas. De vloer en vensterbanken nemen de taak van de ontbrekende kasten over.

De afgelopen dagen: zaterdag 7 augustus: Assen - Hoogeveen via Beilen, kil met harde wind tegen, regen met af en toe een plensbui, zondag 8 augustus Hoogeveen - Meppel via Echten, kil, harde wind tegen en regen met af en toe een plensbui, maandag 9 augustus Meppel - Zwolle vanwege de verwachte harde wind de kortste route naar Zwolle genomen. Het was wederom kil en de verwachtte harde wind was er inderdaad, we komen maar moeizaam vooruit en ook vandaag houden we het niet droog. Als we aan het einde van de middag in Zwolle wat willen eten jaagt de regen ons naar binnen. De terrassen liggen er nat en verlaten bij. We logeren vannacht op een woonboot in het Almelosekanaal.

• 10 Augustus 2021 - 19:19

Bram Schilperoord:

Hi Henk en Yvonne,
    Dit is inmiddels je 5e verslag? Waarvan ik er maar één in mijn inkomende post kreeg. Als aandachtig volger van jullie fietstocht, in navolging van de wandeltocht die Van Lennep en Van Hoogendorp twee eeuwen geleden ondernamen dacht ik ‘dat je het wel gezien had’. Mijn computer was zo brutaal je fraaie tekst als SPAM te beoordelen, en het daar neer te zetten. Ik heb het alsnog teruggezet naar inbox, en ik lees het met plezier. Mooi geschreven! En bewondering voor jullie doorzettingsvermogen om regen en tegenwind te trotseren.

• 11 Augustus 2021 - 09:17

Magda:

Weer een prachtig verslag Henk en wat een bizarre tocht maakte de heren mee. Wat hebben jullie pech met het weer.
    Typisch Hollands maar daar zitten jullie niet op te wachten.
    Hopelijk is de woonboot een welkome verassing in het mooie Zwolle

• 16 Augustus 2021 - 09:03

Neel:

Lieve Vonnetje & Henk….
    Gelukkig hebben jullie vanaf maandag tot nú lekker weer te pakken gehad… Al stond er soms veel wind. Te hopen voor jullie dat hij niet teveel tegen was