Maleisie, Langkawi naar Pontian Ketchil 4 Pontian - Reisverslag uit Pontian Kechil, Maleisië van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Maleisie, Langkawi naar Pontian Ketchil 4 Pontian - Reisverslag uit Pontian Kechil, Maleisië van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Maleisie, Langkawi naar Pontian Ketchil 4 Pontian

Door: Henk de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

28 Februari 2019 | Maleisië, Pontian Kechil

Ik heb iets aan de fiets van Yvonne kunnen bijstellen. De versnelling werkt niet echt goed maar de heuvels zijn nu wel te doen, alleen voor de lange rechte stukken zonder heuvels staat de versnelling veel te licht waardoor ze maximaal als ze echt heel hard trapt twaalf of dertien kilometer per uur haalt en dat schiet dus niet echt op. Maar toch hebben we met deze handicap de laatste paar honderd kilometer afgelegd en zitten nu in Pontian Kechil in de meest zuidelijke deelstaat Johor. Een treinreis en bijna drieduizend (2.973) fietskilometers van ons vertrekpunt Chiang Mai. We zijn naar het noordelijkste puntje van Thailand en van daar naar het zuidelijkste puntje van Maleisië gefietst. En daar zitten we nu en drinken een biertje op het terras met ronde tafels en plastic stoeltjes aan de Straat van Melakka. Morgen gaan we naar Singapore waar we voor de laatste paar dagen een feestelijk hotel hebben besproken. De auto is geregeld die komt ons morgenochtend ophalen en rijdt ons over de brug naar Singapore waar we de laatste kilometers naar de stad en ons hotel fietsen. Maandag brengen we de fietsen naar de fietsenwinkel in Waterloostreet waar ze worden ingepakt en wij de dozen dinsdag als we naar het vliegveld gaan kunnen ophalen.

De laatste paar honderd kilometer waren warm en saai met als uitzondering het verblijf in Port Dickson in een prachtig hotel met uitzicht op de baai en de straat van Melaka en de stad Melaka waar we logeren in een voormalig Chinees handelshuis waar in de tuin het hotel is gebouwd en het originele handelshuis deels de entree en de lobby van het hotel is en voor een deel als een klein museum is ingericht. In een deel van de tuin is ook de ontbijtzaal gebouwd waarvan het dak als het regent kan worden gesloten en als het droog is zit je in de buitenlucht. Een leuke plek om een paar dagen te logeren. De stad Melaka zelf wordt inmiddels overspoeld door toeristen. 's Avonds lopen honderden mensen door de Jonkerstraat en overdag is het stadhuis de grote bezienswaardigheid. Maar het is nog steeds wel een leuke stad om een paar dagen te verblijven.

Het zit er dus weer op wat nu echt wel de laatste reis door Azië is geweest en daar hebben we ook wel vrede mee. We hebben acht reizen gemaakt door het gebied en zijn door Thailand, Cambodja, Vietnam, Laos, Myanmar, Bali, Java, Sumatra en het eiland Nias, Maleisië en Singapore getrokken. In die reizen hebben we zo'n 28.000 kilometer fietsend afgelegd en in honderden hotels, guesthouses, resorts en bij particulieren gelogeerd. Overal mensen ontmoet en gesproken en ons verwonderd over andere culturen en het samenleven met meerdere culturen en volkeren in één land. Hier in Maleisië is het overgrote deel moslim maar de moslim eet bij de Indiër en bij het Chinese restaurant. De Chinees houdt rekening met de moslimbevolking en gebruikt geen varkensvlees in de gerechten. In supermarkten in een moslim omgeving wordt geen drank verkocht. Alle kinderen gaan met elkaar om en aan één tafel zitten zowel moslims als Chinezen te eten. Overal staan moskeeën maar er is vrijheid van geloof dus je ziet ook Zevende dag Adventisten, Methodisten, Hindoetempels, joodse Synagoges, Boeddhistische kloosters en het andere geloof wordt gerespecteerd. Als Yvonne in een topje fietst met een fietsbroek wordt ze door een zwaar gesluierde moslima net zo vriendelijk behandeld als de gesluierde vriendin. Iedereen is nieuwsgierig hoe het bij ons is en men vindt het bijzonder dat wij de moeite nemen om op een fiets hun land te verkennen. Al die reizen zijn voor ons leerzaam geweest. Ik wens al die kritische Nederlanders toe om een paar maanden in een totaal andere cultuur te leven en de met de "gewone" bevolking in die landen kennis te maken. Er leven in Zuidoost Azië een paar honderd miljoen moslims die allemaal gewoon naar hun werk gaan, de kinderen gaan gewoon naar school en hebben ook een sportdag inclusief alle sluiers en hoofddoeken, studenten gaan gewoon naar de universiteit en moeders voeden hun kinderen op en zoals wij vroeger op zondag naar de kerk gingen en sommige nog steeds gaan, gaat men hier op vrijdag naar de Moskee en begint na het middaggebed het vrije weekend. Kortom we hebben, en niet alleen in Azië veel gereisd en veel gezien. Ik kan het iedereen aanraden. Wij gaan nog een paar dagen naar Singapore en vinden het daarna ook heel aantrekkelijk om na drie maanden weer in Nederland te zijn en iedereen weer te zien en niet op de laatste plaats onze kleinzoon. Het is na drie maanden fietsen wel weer mooi geweest.

• 28 Februari 2019 - 07:34

Chris En Elly:

Henk en Yvonne
    Wat was het weer een geweldige reis verslag .!!!Wij hebben er weer van genoten. Yvon jij op de fiets met de versnelling die het af liet weten je laatste 100!!! Km. Geweldig .
    Ga nu nog lekker relexen deze laatste dagen en wij zien jullie dan snel weer in Voorhout .Hartelijke groeten
    Chris en Elly

• 28 Februari 2019 - 08:41

Piet En Garry:

Henk en Yvonne, wat een prestatie hebben jullie weer geleverd. De verhalen waren altijd zeer spannend. Wij hebben jullie al die tijd met interesse gevolgd.
    Veel plezier op de laatste dagen van de reis en natuurlijk een veilige terugreis toegewenst.

• 28 Februari 2019 - 09:46

Hans En Carlie:

zoals al eerder opgeschreven en verteld, diep het petje af voor jullie prestatie(s) !!
    Als wij de verhalen zo lezen en gelezen hebben, zijn alle verslagen mooi te bundelen in boekvorm voor diegene die ook "een eindje" wil fietsen ! Daarnaast, 1 uitzending van DWDD is te kort voor al jullie verhalen al lijkt het ons een geweldig idee dat jullie jullie reisverslagen en -ervaringen aan derden kunnen vertellen.
    Fijn dat Yvonne's fiets het eindpunt toch heeft gehaald. We snappen dat Henk's fiets de reis wilde versnellen door de rem eraf te gooien.
    Onze kleinzoon van bijna 7 jaar geageerde na de melding van 3000 km op de fiets "oh Gosh" !!
    Zelfde jong liet 2 dagen vóór Kerstavond ons weten dat vegetariër was geworden. Wij wilde met alle (6) kleinkinderen en hun ouders gaan gourmetten. OK, slager gevraagd een klein aangepast vegetarisch bakje te maken.
    Week later logeert hij met zijn 2 jaar jongere zus en broertje weer bij ons en Carlie vraagt wat ze graag willen eten, pannenkoeken of frites. " Pannenkoeken van Oma !! ". OK, alleen gaven wij aan, " tja, dan dus geen spek-pannenkoek voor jou Oscar ". Even is het stil waarna " Oma, voor één keertje mag dat wel hoor ! ". Zijn zus dacht verder na en kwam vervolgens met " Oma, ik ben niet natarisch hoor !! " .
    Je ziet, de jeugd houdt ons leuk bezig !
    Veel plezier nog voor nu en komende dagen en goede en veilige terugreis !

H.gr. Hans en Carlie

• 28 Februari 2019 - 11:33

Renate:

Hoi,
    Zo,zo, wat een mooie terugblik! Heel wat beleefd én gezien. Daar kun je straks thuis in de tuin we op teren;-) Gelukkig heb je de fiets iets kunnen bijstellen, een fiets hoort ‘gewoon’ te snorren...
    Heb nog mooie dagen in Singapore en een goede vlucht naar huis!
    Groet Fred en Renate

• 28 Februari 2019 - 12:02

Ilonka:

Lieve Von en Henk,
    Alles weer veilig doorstaan, dat is ook wat waard.
    Genoeg beweging gehad wat zo goed is voor het lichaam.
    Top weer een prestatie geleverd, jullie zijn bikkels.
    Geniet nog in Singapore van de welverdiende rust.
    Safe flight back home.
    Liefs

• 28 Februari 2019 - 14:58

Mark:

Geniet van het laatste stukje.

De mooie reisverslagen blijven toch wel doorgaan (ook al is dit de laatste trip Azië)??

• 02 Maart 2019 - 11:27

Karel & Marianne Aster:

Yep, jullie hebben het weer geflikt, fantastisch gedaan, petje af! Speciaal voor mijn lieve zus die zich de laatste honderdan kilometer wezenloos heeft getrapt door de niet functionerende versnelling. Ook de reisverslagen waren weer top, nu nog de gebundelde verslagen in een prachtig boek! Geniet van Singapore, zowel culinair, architectonisch als bevolking een geweldige plek om te verblijven. Goede vliegreis terug
    naar ons platte maar ook mooie Nederlandje, na een paar dagen doe je, je ogen dcht en zie alles weer langpasseren. Brasa's, tot snel.

• 03 Maart 2019 - 10:54

Lei Scheffer:

Mooi omschreven en zal jullie berichten missen. Fijne dagen nog en een fijne terugreis naar Nederland. Groetjes Lei

• 03 Maart 2019 - 15:09

Ab Eggink:

Jullie zijn inmiddels thuis.Welkom thuis en wij hebben weer genoten van jullie reisverslagen.Mede daarom onze dank en ook weer een fijne tijd thuis Groetjes Ab en Gerda

• 05 Maart 2019 - 12:29

Trees Lascaris:

Poeh zeg Ik heb vandaag een dagboek gelezen van enkele weken en PETJE AF voor jullie mooie reisverslagen die door diepe dalen, hoge bergen, vreselijke lawaaierige plaatsen ging, vreselijke bedden, mooie stranden en vergezichten, lieve maar ook boze mensen!
    Ook mijn petje af voor deze vermoeiende tocht; ik doe het jullie niet na! Mooie woorden waarmee je de laatste reis afsluit en inderdaad als iedereen in de wereld elkaar zou respecteren in welk geloof of huidskleur, in kledij of gewoonten, dan zou de wereld er zoveel mooier uitzien! Nou dan beginnen we zelf hier maar mee.

Inmiddels zijn jullie denk weer thuis en nu de foto's maar uitzoeken en genieten van Dex :-)
    Groetjes, Trees