Groningen - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Groningen - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Groningen

Door: Henk de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

05 Augustus 2018 | Nederland, Emmen

Fietsen door Noord-Oost Groningen is een belevenis op zich. Van de stad Groningen zijn we op weg naar Noordpolderzijl achter de waddenzeedijk aan het einde van een twee kilometer kaarsrechte weg. Hier ligt ook de kleinste getijdenhaven van Nederland. Schepen kunnen alleen bij hoog water het haventje bereiken en moeten dan wachten tot het weer hoog water wordt om de haven te kunnen verlaten. In de tussentijd kan de schipper en zijn gasten naar het wad staren, zeehonden spotten die op een zandbank liggen te zonnen of een biertje kopen in de voormalige sluiswachterswoning het nostalgisch huiskamer café 't Zielhoes. Hier aan de rand van de bewoonde wereld is het 's nachts nog echt donker en zie je de mooiste sterrenhemels. De weg naar Noordpolderzijl gaat door het Groninger land, vlak, kaarsrechte wegen en wind tegen is ook echt wind tegen. Zover je kunt kijken is er niets. Voor deze twee fietsers uit het westen is het een belevenis.

De mevrouw die 't Zielhoes bestiert brengt ons naar de trekkershut die we besproken hebben. Er zijn door de stichting "het Groninger Landschap" vijf trekkershutten gebouwd in Noordpolderzijl en vijf in het gehucht "De Hongerige Wolf" bij Finsterwolde achter de dijk van de Dollard. We hebben koude drankjes meegenomen en verheugen ons op het verblijf aan het einde van de bewoonde wereld. De mevrouw van 't Zielhoes tempert onze verwachtingen. Ten eerste is er geen koelkast dus die koude drankjes kunnen we vergeten en ze waarschuwt ons voor de hitte. De huisje zijn prachtig gebouwd met glas en hout. Ramen van het plafond tot de grond. Alleen ze staan midden in zon, ook de witte lamellen die voor de ramen hangen houden de hitte van de zon niet buiten. Als we de deur openmaken kun je tegen de hete lucht aanleunen. Er zijn geen mogelijkheden om te luchten. We zullen moeten wachten tot de zon onder is en het hopelijk wat kouder wordt. We slapen nauwelijks door de warmte. De volgende dag gaan we op weg naar "De Hongerige Wolf" maar besluiten niet van door ons besproken trekkershut gebruik te maken. We hadden die voor twee nachten besproken. Maar het zijn dezelfde dingen als in Noordpolderzijl, vijf huisjes van glas en hout in de verzengende zon en ook hier geen koelkast. We bespreken een hotel in Termuntenzijl aan de Eems en de tweede dag in Winschoten.

In Winschoten hebben we een bijzondere ontmoeting. Op mijn laatste verhaaltje kwam een reactie van Renate "Finsterwolde, Ligt om de hoek! Donderdagavond bij ons eten? Lijkt dat wat?" Renate en Fred zijn twee fietsers die ons al jaren volgen op onze fietsreizen, zij wonen in Winschoten. Leuk om twee mensen te ontmoeten die je alleen kent als volgers van de site waarbenjij.nu. We zijn ontvangen met hapjes en drankjes en hebben de hele avond over fietsen en fietsreizen gekletst. Heerlijk! Alleen wel jammer dat zij hun echte fietsen inmiddels hebben vervangen door twee E-bikes. De eerlijkheid gebiedt mij wel te vertellen dat ik op de uitnodiging van Fred ben ingegaan om een proefritje op zijn E-bike te maken. En ik snap dat men beslist tot de aanschaf er van. Maar zelf blijf ik voorlopig toch lekker op op mijn Trek tourfiets rijden.

Vandaag de dag afgesloten in Drenthe In stadshotel Boerland. Ook van Winschoten naar Emmen lange rechte wegen geflankeerd door twee rijen bomen. Na veertig kilometer de eerste mogelijkheid om een kop koffie te drinken. Al die tijd zijn we misschien een tiental mensen tegengekomen, dat kan er natuurlijk ook aan liggen dat het vandaag zondag is. Maar in Emmen wordt het gemis aan bevolking in één keer goedgemaakt. Het is feest, de gouden pijl wordt verreden. Een wielerevenement met een criterium (rondje om de kerk) en een tijdrit. Vandaag is Niki Terpstra de winnaar van het criterium en Tom Dumoulin van de tijdrit. De stad is er voor uitgelopen, het centrum is een groot terras en er wordt gefeest. Wat in Emmen betekent rustig heen en weer lopen, een ijsje eten en af en toe een biertje op een terras.

Morgen slapen we weer in een trekkershut op familiecamping "De Vechtvallei" in Diffelen in de provincie Overijssel. Maar eerst fietsen we Drenthe uit.

• 06 Augustus 2018 - 20:39

Trees Lascaris:

Jullie boffen wel hoor met dit weer hoewel het is maar hoe je het bekijkt! Het heeft dus ook het nadeel dat de trekkershutten erg heet zijn. Is bij de bouw natuurlijk gedacht "laten we de ramen lekker op het zuiden plaatsen dan wordt het lekker warm", niet wetende dat het nu zo warm is. Vanaf woensdag gaat het minder worden dus maar afwachten wat het weer die dag geeft.
    Ja natuurlijk ook aan jullie gedacht met die ramp met die fietsers; je moet er niet aan denken wat vooridioten erop de wereld rondlopen. Veel plezier op jullie tocht door Overijssel. Lieve groetjes!