Fietsen van Cambodja naar Thailand, Lat Krabang - Reisverslag uit Lat Krabang, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Fietsen van Cambodja naar Thailand, Lat Krabang - Reisverslag uit Lat Krabang, Thailand van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Fietsen van Cambodja naar Thailand, Lat Krabang

Door: Henk de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

01 Mei 2014 | Thailand, Lat Krabang

Alsof we haast hebben! We zijn in Lat Krabang, de plaats waar de internationale luchthaven van Bangkok Suvarnabhumi is gevestigd. Via uiterst saaie wegen, ook nu weer zonder schaduw hebben we in grote hitte de tweehonderdvijftig kilometer vanaf de grens met Cambodja tot hier in vier dagen gefietst. De afstand is niet zo groot maar het is eigenlijk veel en veel te heet om te fietsen. Vroeg in de ochtend gaat het nog wel maar dan valt de hitte als een dikke veel te warme deken over alles en iedereen heen, pas na middernacht, tegen de ochtend wordt het iets minder warm. Van het vele drinken wordt je ook beroerd, maar niet drinken kan niet. Hier in Thailand fietsen we van 7-eleven naar 7-eleven. Dit zijn kleine supermarkten, overal gevestigd, dus ook bij benzinepompen langs de weg waar van alles te koop is, er zijn ook geldautomaten, vaak een koffiebar, de winkels zijn airconditioned en de drankjes zijn koud. Kortom de ideale plek voor de oververhitte en dorstige fietser. We zijn gewoon te laat in het seizoen, het is de heetste tijd van het jaar in dit gebied. De lange stukken hebben we, waar het kan opgesplitst in twee kortere, we fietsen dan in totaal wel wat meer, maar per dag is de afstand minder. We zijn van Aranyaprathet, Sa Kwea, Kabin Buri en Phanom Sarakham naar Lat Krabang gefietst. Van eenvoudige onderkomens tot luxe hotel (Kabin Buri) en een resort waar de fietsen weer ouderwets in de kamer kunnen worden gestald naar de plek waar we nu zitten een bescheiden luchthaven hotel. We willen hier een afspraak maken met de plaatselijke fietsenwinkel om de fietsen in te laten pakken. Dat is handiger dan dat in het vijfendertig kilometer verder gelegen Bangkok te laten doen. Morgen gaan we trachten dit te regelen.

Of het aan de politieke onrust van de laatste tijd ligt in Bangkok of dat het geen seizoen is weet ik niet, maar we zien tot nu toe weinig toeristen in Thailand. De hotels, ook hier bij de luchthaven zijn sterk afgeprijsd en het is opvallend stil. Voor ons zijn dit de laatste weken. Het programma staat wel zo'n beetje vast: morgen eerst de fietsen regelen daarna gaan we naar Ayuttaya en sluiten het feestje af in Bangkok. Vervolgens terug naar Lat Krabang om de fietsen te laten inpakken, als dat morgen dus allemaal lukt en dan op het vliegtuig terug jaar huis. In december zijn we naar Curacao vertrokken het is inmiddels mei en bij het woord "thuis" moeten we eerst even goed nadenken wat dat ook al weer was. Dus . . . we dompelen ons nog twee weken in deze enorme broeikas, zoeken een aangenaam hotel in Ayuttaya en Bangkok, bezoeken onderweg ongetwijfeld alle 7-eleven winkels en dan naar huis. Ook niet verkeerd!

• 02 Mei 2014 - 23:28

Coby Pont:

Heet,heet, heet en dan ook nog zo'n eind fietsen. Ik denk dat jullie blij zijn dat die lange weg erop zit.
    Gaan jullie deze 2 weken ook nog fietsen of alleen maar relaxen (ondanks de hitte). Ik hoop dat jullie veel hotels vinden met een lekkere airco en geniet nog van de laatste weken.
    groetjes Coby