Fietsen door Indonesië, Sumatra 1 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu Fietsen door Indonesië, Sumatra 1 - Reisverslag uit Sumatra, Indonesië van Hendrik Kruijf - WaarBenJij.nu

Fietsen door Indonesië, Sumatra 1

Door: Henk de Kruijf

Blijf op de hoogte en volg Hendrik

28 Januari 2013 | Indonesië, Sumatra

Vanuit ons laatste hotel op Java in de stad Serang fietsen we naar Merak waar de ferry naar Sumatra vertrekt. Onderweg komen we middenin een optocht terecht, iedereen is uitgelopen. Er zijn figuren gemaakt van stof en papier, zo groot dat er iemand op kan zitten. De kleinsten worden in hun mooiste kleren op de figuren gezet en rondgedragen. Om wat foto's te maken wil ik naar de overkant van de weg lopen. Iedereen vindt het leuk een roept dat ze op de foto willen. Het verkeer wordt even opgehouden zodat ik naar de overkant kan lopen. De optocht wordt op de doorgaande weg gehouden, na een tijdje is de weg volledig verstopt, als we doorrijden staat er al weer een kilometers lange file waar geen doorkomen aan is. Bij een volgende opstopping staan we vijfentwintig minuten volledig stil, we komen er niet door, ook met de fiets niet.

We vertrekken van Java met stralend weer, de eerste dag zonder regen met een blauwe lucht sinds weken. Als we op de boot zitten zien we Java langzaam verdwijnen, na anderhalf uur hebben we zicht op de baai van Badar Lampung, het uiterste zuiden van Sumatra. Op de boot willen veel mensen een praatje met ons maken. Soms ook wel nuttig! Een man legt uit dat de ferry helemaal niet naar Badar Lampung gaat maar aankomt aan het begin van de baai in het plaatsje Bukauheni, wie kent het niet, dat ligt bijna honderd kilometer ten zuiden van Badar Lampung in een nogal bergachtig Gebied. Dat redden we dus nooit meer vandaag. We krijgen spontaan een slaapplaats aangeboden bij iemand die niet zo ver van de aankomstplaats woont. Er komt een andere man bij ons zitten die vertelt dat hij uit Kalianda komt, dertig kilometer naar het noorden op de weg naar Badar Lampung waar ook een paar hotels zijn. We besluiten daar naar toe te fietsen. Diezelfde man buigt zich naar ons toe en begint zachtjes te zingen:
"Geef mij maar nassie goreng, met één gebakken ei, wat sambal en wat kroepoek, en een goed glas bier erbij" hij weet dat het van Wieteke van Dord is in haar rol van tante Lien. Hij praat ook als tante Lien, maar dat doen nog zo'n honderd miljoen andere mensen hier ook, praten met het accent van tante Lien! Hij heeft het liedje van internet en zingt het nog een paar keer.

Als we van de boot komen staat een mevrouw naast een trucje met een open laadbak, het is dezelfde mevrouw die tegenover ons zat op de boot. Ze biedt ons een lift aan naar Kalianda, als we de enorme berg zien waarmee de weg begint, is het niet zo moeilijk: we nemen het aanbod graag aan, tillen de fietsen in de laadbak en gaan er na enige moeite zelfs naast zitten. In Kalianda stappen we uit en gaan op zoek naar een hotel. Dat is niet veel, ondanks dat we de duurste suite hebben van honderdnegentig duizend Rupiah (€ 15,20). De volgende dag vertrekken we naar Badar Lampung. Na een zware tocht en wat heen en weer rijden met heel veel goed bedoelde adviezen van de plaatselijke bevolking, kiezen we voor het nieuwe Novotel. Een werkelijk enorm hotel tegen de bergen aangebouwd waarbij je de keus van zee- of landzicht hebt. We kiezen voor zeezicht met uitzicht op de baai en de daarachter liggende bergen.

Morgen gaan we kijken of we naar Bengkulu met de bus kunnen. Het is ons ten zeerste afgeraden door mensen van hier om de weg naar Medan met de fiets te doen. De plaatsen waar je kunt overnachten liggen erg ver uit elkaar, de weg loopt door bergachtig gebied en is berucht om de verkeersongelukken. We nemen de raadgeving maar serieus en gaan morgen dus eerst op zoek naar de mogelijkheden om een stuk met de bus te doen.

Het stuk(je) Sumatra waar we tot nu toe doorheen hebben gefietst is prachtig, vergezichten over de zee met bergen op de achtergrond, het ziet er indrukwekkend uit en het weer is prima, de zon schijnt met 's middags een flinke bui, zoals het hoort in de regentijd. Yvonne gaat toch maar niet naar huis. We gaan Sumatra verkennen en de dingen zien die we in ons hoofd hadden.

• 28 Januari 2013 - 15:38

Renate De Jong:

HE,,
    fijn om dit bericht te lezen. Nieuwe kans op Sumatra. Yvonne, wijs om niet naar huis te gaan, ...
    veel plezier verder
    groet Renate

• 28 Januari 2013 - 22:09

Lucienne Aster:

Hoi Yvonne en Henk,
    Ik lees met veel belangstelling jullie verslagen.
    Wat een moed om door te gaan! Echt goed van jullie. Ik hoop dat Sumatra meer moois en vooral mooi weer biedt. En bedenk vooral Yvonne: Hier gaat het de heeeeeeeeeeeeeeeeeele week (je raadt het niet) juist.........regenen. De mooie witte sneeuw is weg, de elfstedenkoorst ook. En de koningin heeft vandaag voor de tv verteld dat ze gaat aftreden per 30 april. Zo zijn jullie weer even bijgepraat. Kijk ook even op jullie mail ivm Blekerslaan 9. Liefs en ik hoop dat het nu echt alleen nog maar genieten wordt.
    Liefs,
    zus Lucienne

• 31 Januari 2013 - 22:31

Ilonka:

Hi mopjes, waauh het is me wel weer een reis, heb alle verslagen gelezen, leuk om dit zo mee te kunnen beleven, was het helemaal vergeten, ineens dacht ik aan " waar ben je nu"

Wel zwaar als ik het lees , maar ook veel belevenissen en geen drank, dat is ook wel jammer,
    Als je dg erop zit is een drankje wel verdiend. Begrijp Von dat je toch weer verder gaat , hoop dt Sumatra is wt jullie er n verwachten!!!
    Go for it stoere vriendjes, wees voorzichtig, ik blijf jullie volgen.
    Dikke kus

• 29 April 2019 - 07:41

Johan:

Dag Henk,

Leuk om jullie blog te lezen. We zijn ook aan het bekijken om eens in Sumatra te gaan fietsen. Zou je me eens kunnen mailen met wat meer informatie over het land e.d.?

Alvast bedankt.

Groeten,

Johan

Verslag uit: Indonesië, Sumatra

Fietsen door Indonesië, van Bali naar Medan

Van Thailand via Cambodja, Vietnam, Laos, Myanmar (Birma) Maleisië en Singapore naar de Indonesische Archipel.

Op deze derde reis naar Zuidoost-Azië gaan we naar Indonesië. We hebben er lang over nagedacht, mede door het feit dat buiten de bekende regio’s en eilanden er niets te vinden is van andere reizigers die een aantal maanden per fiets over de Indonesische eilanden zijn getrokken, het ten sterkste wordt afgeraden en er nogal wat natuurgeweld voorkomt in de vorm van aardbevingen en aardverschuivingen, vulkaanuitbarstingen, hevige regenval, modderstromen en tsunamies. Maar we gaan het toch doen. We willen op Bali starten, daar acclimatiseren, Bali verkennen en vervolgens met de ferry naar Java, een bijzonder eiland, ruim 3 maal zo groot als Nederland en ongeveer 114 miljoen inwoners. We reizen van oost naar west over Java en vervolgen onze reis op Sumatra met 470.000 km2 en 45 miljoen inwoners één van de grootste eilanden ter wereld. Als alles goed gaat vliegen we vanaf Medan de hoofdstad van Sumatra in maart 2013 terug naar huis.

Dat is het plan. Het gaat ongetwijfeld weer een enerverende en indrukwekkende reis worden, maar voorlopig is het doel om alle voorbereidingen te treffen en daar ben ik nog wel even zoet mee.